Az igazán gyermekeknek szánt mesék a célközönség életkori jellemzőinek megfelelőek. A jó mese a gyermekeknek éppen azért tetszik, mert annak elemei és fordulatai a lelki fejlődés korai szakaszait, azaz éppen az ő gyermekkorának a jellegzetességeit fedik le és mutatják meg. De úgy is fogalmazhatunk, hogy a mesék alapvető strukturáló elvei a gyermeki hitvilág egy-egy pilléreivel mutatnak rokonságot.
Ha jól szeretnénk mesét választani gyermekünknek, akkor jó, ha tudjuk, hogy melyek ezek a strukturáló elvek.
- A bemutatott világban lehetséges az átváltozás. Hiszen minden lehetséges, a vágyak beteljesülhetnek, a lehetetlen helyzetek is megoldódnak. Ez az optimista szemlélet táplálja a gyermek pozitív életszemléletét.
- A mese világa animisztikus elvekre épül. A tárgyaknak, állatoknak és növényeknek „lelke” van, beszélni tudnak, úgy viselkednek, mint az emberek (antropomorfizmus jellemzi őket).
- A bemutatott világ a teljesség látszatát kelti. Ezért épül sokszor ellentétekre (a jellemekben, a helyszínekben, az arányokban stb.). A mesevilág polarizáltsága miatt a jó és a rossz szereplők könnyen felismerhetők, és a mese mellékszereplői is könnyen beazonosíthatók aszerint, hogy segítik vagy gáncsolják-e a főhőst. A jó és rossz szereplők dualitása egy erkölcsileg rendezett, igazságos, kozmikus világrendet tételez fel, ahol bármilyen ellentét felszámolható.
- A mese világa megismerhető. Az ismétlések a folyamatosság fenntartását és a biztonságérzet kialakulását szolgálják (ez néhány archaikus mesében erősen rituális, szertartásos jellegű).
- A mese világa rendezett, vagy legalábbis egyensúlyra törekszik. Működik benne a kompenzálás (aki hátrányba kerül, kárpótlást nyer, pl. a főhős szegény fiú, de okos). A mesékben rend uralkodik, s ha ez meg is bomlik egy időre, a harmónia helyreáll. A történet kimenetele megjósolható, de az út előre nem látható, mert az különféle események sorozatának, megjósolhatatlan eseményeknek az eredménye. Innen eredeztethető, hogy az új meséket izgalommal fogadja a gyerek. Az ismerősség megnyugtatja, viszont az azzal járó bizonytalanság, hogy a főhős hogyan is jut el a megoldásig, fenntartja figyelmét.
Az ALMA Egyesület készülő mesekönyvében ezek a fontos strukturáló elvek mind jelen vannak. A kiadvány így egyként szolgálja a pozitív életszemlélet kialakítását, a szociális boldogulás képességének fejlesztését, és a megnyugtatóan lezárt, de izgalmas meseszövés propagálását.