Korábbi meseválasztási tanácsaink a kiscsoportos korra vonatkoztak. Mai írásunk a középsősök mese- és szövegértésének jellegzetességeibe ad betekintést.
A kiscsoportos korhoz képest a legnagyobb változás, hogy 4–5 éves korra megerősödik a gyermekekben az oksági összefüggések megértésének igénye. Ez a fejlődés azért igazán látványos, mert − az oksági fogalmak (ok-okozati viszonyok) iránti érdeklődéssel együtt − előtérbe kerül az időbeliséget érintő, előbb-utóbb relációk számbavételének „késztetése” is. A gyermekeket érdekelni kezdi az idő múlása, és ez homályosan bár, de már összefügg számukra az oksággal. Felfedezik, hogy többet tudnak, mint korábban, és ennek köze van az időhöz és tapasztalataikhoz. A maguk módján reflektálni kezdenek arra, hogy amíg kicsik voltak, ezt és azt nem tudták megcsinálni, most viszont már képesek rá. Észreveszik például, hogy az évszakok váltakozása kihat az öltözködésre, a tevékenységek megválasztására, stb. Észlelik, hogy a viselkedésüknek következményei vannak: hol szeretnek játszani velük a többiek, hol nem, és ebben kezdik felfedezni a mintázatot. Megértésre és a jelenségek átlátására törekszenek. Kezdetét veszi a „miért?”, és a „mi történik akkor, ha..?” korszaka. Mint a tudósok, folyamatosan és tudatosan tesztelik környezetüket, hogy egy-egy cselekedetüknek tényleg az lesz-e a következménye, amit feltételeznek. Az okozatok „számbavétele” után aztán bizonyos feltételezéseik vélekedéssé és tudássá alakulnak, másokat pedig elvetnek. A folyamat szülői oldalról sokszor idegőrlőnek tűnik, mert egy-egy helyzetet akár százszor is modellez a kis „tudós”, de a gyerekek számára ez nélkülözhetetlen: a világ így válik biztonságos, megismerhető hellyé.
A folyamat mögött több fejlődési részolyamat húzódik meg.
- Középsős korban a gyermekek immár hosszabban képesek figyelmüket egyetlen dologra irányítani (a körülöttük végbemenő oksági és időbeli változásokat is ezért észlelik).
- Ahogy figyelmük terjedelme bővül, úgy koncentrációs készségük is javul.
- Lassan kialakul a szándékos emlékezet. A helyzetekhez kötődő emlékeket felváltják a verbális emlékek. De még a verbális emlékezet esetében sem tűnik el teljesen a közvetlen szemlélethez kötődés (pl. a mesekönyv képei idézik fel, hogy milyen szöveg szerepel ugyanazon az oldalon). A szövegek memorizálása döntően még spontán, a játéktevékenység része, de már a szándékos memorizálást is megfigyelhetjük (amikor pl. idegen nyelvű dalszöveget, vagy az utcán halott szófordulatokat ismételgetnek).
A 4–5 éves korú gyermekek beszédtevékenységében is többféle változás figyelhető meg.
- Az igék és a főnevek mellett ekkortájt jelennek meg a melléknevek, a határozószók, a módosítószók és a kötőszók is. Ezek használatában a középsősök még sokszor bizonytalanok, és következetlenül használják őket ismereteik megfogalmazására.
- Mondatalkotásukra továbbra is az egyszerű, a tő- és a bővített mondatok használata jellemző. Az összetett mondatok közül a mellérendelő mondatok dominálnak (épp az oksági és időbeli viszonyok átlátása készteti őket ezek döntő használatára), de a gondolkodás fejlődésével párhuzamosan már megjelennek az egyszerűbb alárendelő mondatok is (többségében a tárgyi alárendelők, pl. az „azt gondoltam, hogy...”, azt álmodtam, hogy...”; az okhatározóiak: „Azért mondtam, mert...”, „Ezt választottam, mert...”; a célhatározóiak: „Azért így színeztem ki, hogy...”).
Mindezekből a változásokból az következik, hogy − a 4-5 éves gyermekek érdeklődésének megfelelően − ebben az életkorban a többfázisú, terjedelmesebb mesék és a fordulatokban bővelkedő mesék a megfelelőek. Az állat- és tündérvilágban játszódó mesék mellett a gyerekek egyre nyitottabbak lesznek a mindennapi környezetben játszódó, valóságos foglalkozásokat és élethelyzeteket bemutató történetekre. Ezért könnyen előfordulhat, hogy a gyerekek által olyannyira kedvelt mesék a felnőttek számára unalmasak. Egy-egy életszerű kérdés vagy konfliktus azonban (pl. egy barátság próbatétele; vagy: anya beteg, és hogyan készül el akkor az ebéd?; vagy: közeledik a tél, és a kis állatnak még nincs téli szállása, vajon ki engedi be magához?) a gyerekek számára annyira izgalmassá teheti a mindennapi élethelyzetet, hogy képesek újra és újra meghallgatni ugyanazt a mesét.
Ezért, ha 4-5 éveseknek keresünk könyvet, akkor arra figyeljünk, hogy
(1) a mondatokat ne bonyolítsa túl a szerző, és
(2) a mesének pedig vagy igazán izgalmas történetfűzése legyen, vagy
(3) ha a történet számunkra mindennapinak tűnik, érzelmileg akkor is tartalmazzon elég impulzust, azaz a karakterek között létezzen valami megoldandó konfliktus vagy legalább „gubanc”, ami a mese végére szépen el- és kisimul. És arról se feledkezzünk meg, ami a legfontosabb:
(4) minden gyerek más, és más az erőssége. Lehet, hogy négyévesként úgy ért egy szöveget, mint egy 3 vagy egy 6 éves. De az is lehet, hogy már egyéni ízlése van, és csak bizonyos típusú meséket kedvel.
Bárhogy is van, adjunk a gyermek kezébe jó mesekönyveket! A jól strukturált mese kulcsot ad a világhoz, az érzelmekhez, de még az önkifejezéshez is. Rajtunk is múlik, hogy milyen lesz a holnap. MesÉLJünk ma a holnapért!
Győri Orsolya,
ALMA-blogger